Pii­ri­ko­kous 17.4.2016:Ve­ron­kier­to ku­riin

Pohjanmaan Vasemmiston piirikokous 17.4.2016 Vaasan Kotirannan työväentalolla

Pohjanmaan Vasemmiston piirikokous oli saanut vieraakseen kansanedustaja Li Anderssonin. Puoluejohtajaehdokas Li Andersson esitti kilpailukykysopimuksen hylkäämistä.
Andersson kertoi myös vasemmiston eduskuntaryhmän tulleen sote-uudistuksessa sille kannalle, että on parempi säilyttää nykyinen järjestelmä kuin edetä hallituksen tiellä. Hallituksen härskimmiksi muuttuvat toimet takaavat, että töitä riittää eduskuntaryhmällä.

Piirikokous keskusteli veronkierron ongelmista. Hallituksen keväisessä budjettiriihessä päätettiin uusista 400 miljoonan euron leikkauksista. Hallitus perusteli lisäleikkauksia ennakoitua maltillisemmalla kustannus kehityksellä. Pohjanmaan Vasemmisto ihmettelee, miksi toteutumaton kustannusten lisäys pitää kattaa uusilla leikkauksilla.

On valitettavaa, että hallituksen tekemät leikkaukset kohdistuvat pienituloisiin ihmisiin mm. opiskelijoihin, työttömiin ja eläkeläisiin.

Hallitus keskittyy vain leikkauksiin ja jättää pois keinovalikoimastaan budjetin tasapainottamisen tulorahoituksen keinoin. Panaman tietovuodot osoittavat veronkierron olevan suuri ongelma. Verojen välttely syö tulopohjaa ja rapauttaa hyvinvointivaltion rahoitusta.

13029535_10209203587435942_3554244270862222618_o
Äänestys puoluevaltuutettuehdokkaista. Kuva:Teuvo Herranen

Pohjanmaan Vasemmiston piirikokous kehottaa hallitusta puuttumaan veronkierron ongelmiin. Vasemmistoliitto on listannut 12 kohtaa, joilla veronkierto voitaisiin estää. Veroparatiiseista päästään eroon, jos poliittista tahtoa löytyy.

Pohjanmaan Vasemmiston piirikokous äänesti Vaasan Kotirannan työväentalolla
seuraavalle puoluekokouskaudelle puoluevaltuutetut ja varavaltuutetut.
Vasemmiston puoluekokous Oulussa päättää piirikokouksen esityksen mukaisesti
valinnat. Jos puoluekokouksessa joku puoluevaltuutetuista nousee puoluehallitukseen,
nousee seuraava piirin äänestyksestä tilalle.

Valitut puoluevaltuutetut puoluekokoukselle esitettäväksi
LEHTO ANNELI