Pii­ri­ko­kous 29.11.2015: Ku­ka vä­lit­tää ih­mi­ses­tä?

Kuka välittää ihmisestä?

Kokouksen puheenjohtajisto keskittyy aiheisiin

Yritysjohtamisen kulttuuriin toimintansa rakentava hallitus aiheuttaa jatkuvaa hämmennystä. Vatulointi ja eestaas huopaaminen testaa mitä milloinkin voi leikata, lakkauttaa tai mistä maksuja voi periä. Hallituksen aiheuttamassa myllerryksessä pieni ihminen jää jalkoihin. Pienituloisimmat kansalaiset kärsivät eniten hallituksen ”kipeistä” leikkauksista ja maksujen korotuksista. Pohjanmaan Vasemmisto kysyy: kuka oikeasti välittää tavallisista ihmisistä?

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut ovat jo nyt pohjoismaiden suurimpia. Jolloin niitä ei tule korottaa kuten hallitus on suunnitellut. Lääkekulujen omavastuuta ei tule korottaa eikä poistaa esimerkiksi keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvaus. Hallituksen suunnitelmat nostaa sairaanhoitoon liittyvien matkakustannusten omavastuuta 25 euroon on estettävä. Omavastuuosuuden korotus kohdistuu erityisen raskaasti harvaan asutun maaseudun pienituloisiin vanhuksiin ja lapsiperheisiin.

Pahimmillaan kaikkien leikkausten ja maksukorotusten yhteisvaikutus nousee pienituloisen perheen ja jopa yksittäisen kansalaisen kohdalla useisiin satoihin euroihin vuodessa.

Pohjanmaan Vasemmisto puolustaa kaikkein vähävaraisimpien ihmisten oikeuksia. Säästötalkoiden nimissä hallitus pyrkii jatkamaan vähäosaisten nöyryyttämistä, hallituksen tahto purkaa byrokratiaa ja normeja pakottaa yhä useammat ihmiset toimeentulotuen varaan. Pohjanmaan Vasemmisto kannattaa perustulouudistuskokeilun pikaista käynnistämistä.

Vaasassa 29.11.2015
Pohjanmaan Vasemmiston piirikokous